OSAAMISENI
Hahmottelen osaamistani tässä koulutuksesta ja työkokemuksesta käsin Kaija Collinin ammatillisen osaamisen käden innoittamana. Collin jakaa osaamisalueet viiteen osaan: tahto, tieto, taito, kokemus ja kontaktit.
Vahva tahto olla ihmisten kanssa ja jakaa tarinoita, tuottaa iloa ja jakaa suruja, on ollut se, mikä on antanut voimia ja suuntaa osaamismatkallani.
Olen lastentarhanopettaja ja toiminut siinä ammatissa todella monenlaisissa työtehtävissä; esimiestehtävistä varhaiskasvatuksen- ja koululaisten kerhovastaavan töihin.
Lastentarhanopettajana opin paljon siitä, miten hahmotetaan isoja kokonaisuuksia ja miten eletään hetkessä. Myös vahva pedagoginen osaaminen rakentui tuossa työssä. Varhaiskasvatuksen ammattilaisena sain myös oppia ryhmäprosesseista, tiiminrakentamisesta, priorisoimisesta, riittämättömyyden tunteesta ja toisaalta työn ilosta ja flowsta sekä monesta muusta asiasta ja ilmiöstä.
Leikki ja erilaiset satuhahmot, jotka vierailivat säännöllisesti työpaikallani, johdattivat minut opiskelemaan draamakasvatusta aineopintojen verran ja olen sittemmin työskennellyt myös taide-/draamakasvattajana.
Sain opetella itselleni tärkeiden asioiden, kasvatuksen, pedagogiikan ja taiteen yhdistämistä ja löysin lisäksi teoreettisen viitekehyksen tavalleni tehdä työtäni kasvattajana ja pedagogina.
Taiteen, kasvatuksen ja pedagogiikan yhdistäminen antoi minulle ennen kaikkea taidekasvattajan identiteetin, mutta myös lisää kysymyksiä ja halun tutkia lisää. Se vahvisti myös todella paljon itsetuntemustani ja auttoi katsomaan laatikon ulkopuolelle.
Olin vahvasti kulkemassa johonkin suuntaan.
Alati muuttuva työelämä ja sen ilmiöt sekä omat kokemukseni saivat minut kiinnostumaan työnohjauksesta osana työhyvinvointia ja pääsin opiskelemaan työnohjaajaksi. Minua kiinnosti erityisesti se, miksi ihmiset tekevät juuri sitä työtä mitä tekevät? Onko se ollut lapsuuden haaveammatti vai onko siihen ajauduttu? Kiinnostavaa oli myös se, miksi ihmiset jatkoivat työssä, johon he eivät millään lailla olleet tyytyväisiä, vuodesta toiseen? Mitä kaikkea työ merkitsee ihmiselle? Vahvana tavoitteena oli yhdistää draamamenetelmiä työnohjaukseen ja tarkastella edellämainittuja ilmiöitä toiminnallisesti.
Valmistuttuani sain työtarjouksia draama- ja teatterikurssien toteuttamisesta aikuisille, lapsille ja perheille sekä työnohjausten ja työhyvinvointikokonaisuuksien järjestämisestä ja perustin toiminimen. Tein töitä varhaiskasvatuksessa ja toimin osa-aikaisena yrittäjänä reilut kymmenen vuotta.
Palo teatteritaiteen opintojen pariin kasvoi kasvamistaan ja aloitin teatteri-ilmaisun ohjaaja (AMK) -opinnot jo ennen kuin työnohjaajaopinnot olivat valmiit ja sain harjoitella teemojen yhdistämistä käytännössä jo tuoreeltaan. Harvoin olen ollut niin varma jostakin; nämä asiat kuuluvat yhteen. Tällaisella työllä on merkitystä ja tätä haluan tehdä. Teatteri-ilmaisun ohjaaja-opintojeni aikana vahvistin taidekäsitystäni ja löysin paljon uutta itsestäni ja maailmasta. Henkilökohtainen elämäni oli melkoisessa myllerryksessä ja löysin tasapainon kulttuurista, taiteen tekemisestä ja osallisuudesta. Oli todella antoisaa olla ohjattavana, osana ryhmää ja katsoa kaikkea vaihteeksi toisesta näkökulmasta. Taide kannatteli ja antoi sisältöä elämään. Tuolloin en tiennyt, että tuo kaikki oli kulttuurihyvinvointia, sellaista käsitettä ei silloin vielä ollut. Näitä opintoja täydensin vielä ammatillisilla opettajaopinnoilla, jotka vahvistivat ennestään pedagogista osaamistani.
Lähdin omaksi ilokseni vielä opiskelemaan Voimauttavaa valokuvaa työyhteisön kehittämisessä ja innostuin kuvaamisesta sen verran, että ostin kameran ja kävin lyhyen valokuvauksen peruskurssin, josta en kyllä tällä hetkellä muista yhtään mitään 😊 😊
Kännykkäkuvaamisen aikakausi ja automaattiasetukset olivat tulleet jäädäkseen. Tarinat, leikki ja kuvat olivat jääneet pysyvästi osaksi arkeani ja työelämääni.
Vuosi 2011 oli muutosten vuosi: Jätin hyvästit vakituiselle pestilleni varhaiskasvatuksen parissa Helsingissä, lopetin toiminimeni ja siirryin tekemään muunmuassa kouluttajan, työpajaohjaajan ja työnohjaajan töitä osuuskunnassa Tampereella. Tein töitä työnohjaajana ja soveltavan teatterin ammattilaisena Tutkivan teatterityön keskuksen ja TAMK.in projekteissa ja sain olla vuosia mukana Lappeenrannan teknillisen yliopiston, Lahden yksikön Organsaatioteatterin kehittämistyöryhmässä. Toimin myös kulttuurisen vanhustyön projekteissa Kulttuuripartiolaisena ja Kulttuurikioskin ohjaajana Tampereella. Olen päässyt suunnittelemaan, toteuttamaan ja soveltamaan sekä arvioimaan ja olen oppinut todella paljon lisää ryhmätyöstä, taiteen soveltamisesta ja työelämästä. Tällaista työtä haluan tehdä.
Jossain vaiheessa päätin, etten enää aloita mitään pitkiä opintoja opinnäytetöineen ja valmistumisineen. Uskoin löytäväni joitakin lyhyempiä kursseja klovneriasta, kuvaamisesta, kuvataiteesta, improvisaatiosta, soveltavasta teatterista, forum-teatterista ja löysinkin, mutta yhdellä kurssilla, vuonna 2018 kuulin Kulttuurihyvinvoinnin YAMK-koulutuksesta ja jäin odottamaan, koska, oi koska sinne voisi hakea.
Tajusin, että tuo koulutus toisi saman sateenvarjon alle koulutukseni, osaamiseni, työkokemukseni ja eletyn elämäni. Tämä minun täytyy, ei, tämän koulutuksen vielä SAAN tehdä!
Tammikuussa 2020 aloitin Turun ammattikorkeakoulussa kulttuurihyvinvoinnin parissa ja ennen pitkää voin kutsua itseäni alan erityisasiantuntijaksi.
Tulevaisuus on avoin, jään tutkimaan, miten nämä kaikki asiat lopulta yhdistyvät mielekkääksi poluksi kulkea, mitä kannan mukanani?
Yksi lempi lausahduksiani on: "Kaikki liittyy kaikkeen."
KOULUTUKSENI:
Lastentarhanopettaja, 120 ov
Turun Yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta, Rauman opettajankoulutuslaitos, 1990
Draamakasvatuksen aineopinnot, 50 ov.
Jyväskylän yliopisto, kasvatustieteen tiedekunta, 2003
Työnohjaaja, 60 op
Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia, 2006
Teatteri-ilmaisun ohjaaja( AMK),240 op
Helsingin ammattikorkeakoulu Metropolia, 2010
Voimauttava valokuva työyhteisön kehittämisessä - ammatillinen täydennyskoulutus, 6 op
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia/ Miina Savolainen 2011
Ammatilliset opettajaopinnot 60 op
Tampereen ammattikoirkeakoulu, ammatillinen opettajankoulutus 2015
Lisäksi lyhyempiä kursseja ja koulutuksia muun muassa klovneriasta, forum-teatterista, improvisaatiosta, taiteen soveltamisesta sosiaalialalle sekä palvelumuotoilusta.
Kommentit